23 жовтня 2021, 17:41 Житомир: °C
Оксана Трокоз
регіональна представниця Інституту масової інформації у Житомирській області

Прозорість житомирських медіа: хто приховує власників та головних редакторів

Більшість житомирських медіа не публікують інформації про медіавласників та головних редакторів. Велика частина сайтів не вказує імен журналістів, та не розголошує адресу редакції.

Такі результати оцінювання прозорості регіональних медіа, проведеного у вересні Інститутом масової інформації.

Методологія

Відповідно до методології дослідження, перевірялася наявність опублікованих імен власників, керівництва медіа, головного редактора, контактів, інформації щодо аудиторії ЗМІ (рейтинги / наклади / лічильники для інтернет-ЗМІ), а також редакційної політики медіа, оприлюднених фінансових звітів або ж інформації про доходи.

За оприлюднену інформацію ЗМІ отримував 1 бал, якщо інформація відсутня – 0 балів, якщо інформація зазначена не в повному обсязі – 0,5 бала. Отже, 6–7 балів означає абсолютну прозорість; 3,5–5,5 бали – прозорість; 2–3 бали – непрозорість; 0–1,5 бали – абсолютну непрозорість.

Оцінювання пройшли 10 онлайн-медіа: Житомир.info, 20 хвилин Житомир, Житомир Today, Житомир Life, Журнал Житомира, Житомир Online, Житомирщина, Перший Житомирський, Рупор Житомира та 412.

Також аналізувалися дані п’яти телеканалів Житомирської області: UA:Житомир, Телекомпанія Союз-TV, Телеканал СК1, Телеканал ВІК (Бердичів), КоростеньТБ (Коростень).

Відкритість телеканалів

Серед п’яти телеканалів найбільш прозорим є UA:Житомир, він набрав 6 балів із 7 можливих.

На сайті містяться контакти, дані про власників (вказано, що це є філія акціонерного товариства “Національної суспільної телерадіокомпанії України”) є інформація про керівництво і головного редактора. Інформація про аудиторію та лічильники на сайті відсутні, а от статут та фінансова звітність є на головному сайті Суспільного.

У телеканалів ВІК, Коростень ТБ по 2 бали, у одного Союз ТВ – 2,5 бали, а у СК1 – 1,5 бали.

По одному балу усі телеканали отримали за оприлюднення контактної інформації (адреса, телефон, електронна пошта).

Телеканал Коростень ТБ не має власного сайту, але на сторінці у facebook окрім контактів значиться інформація про власника – телеканал є комунальним підприємством коростенської міської ради. Іншої інформації у вихідних даних сторінки про редактора, керівництво і аудиторію телеканалу нема.

Телекомпанія Союз-TV отримує 1 бал за оприлюднені контакти і лічильники, які відображають кількість відвідувачів сайту. На сайті є окремий розділ «Структура власності», втім, там можна побачити лише копію свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ, в якій вказана назва платника Товариство з обмеженою відповідальністю “Телерадіокомпанія “Союз-ТВ” але не зазначено, хто є кінцевим бенефіціарним власником телеканалу. Тож, Союз-ТВ отримує 0,5 бала.

Медіаюрист ІМІ Роман Головенко зазначив, що Закон України «Про телебачення і радіомовлення» вимагає оприлюднення даних про телеканал на сайті. Також там повинна розкриватися структура власності, яка містить кінцевих бенефіціарів. Ця інформація має оновлюватися кожного року.

Струкура власності телеканалу СК1 (ТОВ «Медіа-проспект»), розміщена на сайті ЗМІ, є досить детальною. Втім, ці дані не оновлювалися з 2018 року. Тому телеканал отримав 0 балів за цей пункт. Застарілою є інформація у розділі «Про нас», більшість журналістів, чиї фото розміщені в цьому розділі, вже не працюють на сайті. У рубриці нема даних про головного редактора та директора, але тут зазначені імена керівника комерційного відділу та юриста, тож канал отримує 0,5 бала.

На сайті бердичівського телеканалу «ВІК» також нема даних ні про директора, ні про редактора. Редакційна політика та фінансові дані теж відсутні. Свої бали телеканал отримує за оприлюднену контактну інформацію і лічильники, з яких можна зробити висновки про відвідуваність сайту.

Прозорість онлайн-медіа

Проаналізувавши 10 інформаційних сайтів Житомира, ми зрозуміли, що найгірша ситуація тут із фінансовою звітністю. Жоден із зазначених сайтів не вважав за потрібне пояснти своїй аудиторії, хто і як фінансує ЗМІ.

Максимальну кількість балів – 4,5 у результаті оцінювання отримав сайт газети «20 хвилин. Житомир». У вихідних даних тут можна дізнатися контакти редакції, імена головного редактора та директора, а також інформацію про кількість відвідувачів за місяць. На сайті значиться, що видавцем є ПП «Медіа-ресурс», втім, ім’я кінцевого бенефіціара не вказане, тож, за цей пункт сайт отримав 0,5 бала.

«0412» - єдиний з 10 сайтів розмістив редакційну політику. Також на сайті можна знайти контакти, інформацію про головного редактора, а у розділі «реклама» є дані про аудиторію сайту. За результатами оцінювання сайт отримує 4 бали.

На сайті газети «Житомирщина» можна знайти контакти, дізнатися ім’я редактора, також міститься інформація про аудиторію. За це видання отримало три бали.

2 бали отримав сайт «Журнал Житомира» за опубліковану контактну інформацію і лічильники, які дозволяють дізнатися про кількість відвідувачів.

Сайти «Житомир Today», «Житомир Life», «Житомир Online», «Перший Житомирський», «Рупор Житомира» оприлюднили лише контактні дані, і ті не в повному обсязі – зазначили номер телефону і електронну пошту, але не вказали адресу редакції. Ці 5 медіа отримали по 0,5 бала.

Схожа ситуація у сайту «Житомир.інфо», втім, перейшовши на facebook-сторінку ЗМІ можна дізнатися адресу редакції. Тож, цей сайт отримує 1 бал.

Із проведеного оцінювання можна зробити висновок, що більшість житомирських сайтів і телеканалів не є достатньо відкритими перед своєю аудиторією. Для того, аби у читачів не виникало сумнівів щодо прозорості медіа, інтернет-виданням варто більше розповідати про себе, про команду та джерела фінансування сайтів.

Це у свою чергу сприятиме підвищенню рівня довірі до онлайн-медіа.

Оксана Трокоз, регіональна представниця Інституту масової інформації в Житомирській області

Матеріал підготовлено в межах проєкту «Мережа медіаспостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки Freedom House.